احکام تقلید

نوشته شده توسط:علی عسگری | ۱ دیدگاه

مقدمه
مکلف باید مسایلی را که انجام تکالیف شرعی روزمره وابسته به دانستن آن
است فرا بگیرد، مانند مسایل اصلی نماز و روزه و طهارت و برخی معاملات و
غیر آن، و اگر یاد نگرفتن احکام به ترک واجب یا ارتکاب حرام بیانجامد
گناهکار خواهد بود.
توجه:

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif

مکلف به کسی گفته میشود که واجد شرایط تکلیف باشد:
۱. بلوغ
۲. عقل
۳. قدرت


http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif

نشانههای بلوغ یکی از سه چیز است:
۱. روییدن موی درشت زیر شکم بالای عورت(شرمگاه)
۲. احتلام (بیرون آمدن منی)
۳. تمام شدن ۱۵ سال قمری در پسر و تمام شدن ۹ سال قمری در دختر


http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif

تا زمانی که یکی از نشانههای بلوغ در فردی تحقق پیدا نکرده شرعاً حکم به بلوغ او نمیشود و مکلف به احکام شرعی نیست.


http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif

صرف احتمال این که انبات (رویش موی درشت زیر شکم) یا احتلام زودتر از سن تکلیف ظاهر شدهاند برای حکم به بلوغ کفایت نمیکند.


http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif

خونی که دختر قبل از اتمام نه سالگی میبیند علامت شرعی بلوغ نیست.


http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif

همانطور که گفتیم معیار در سن بلوغ،سال قمری است و در صورتی که تولد بر
اساس سال شمسی معلوم باشد می توان آن را بر اساس سال قمری از طریق محاسبه
اختلاف بین سال قمری و سلا شمسی به دست آورد. (هر سال قمری ۱۰ روز و ۲۱
ساعت و ۱۷ ثانیه کمتر از سال شمسی است.)

*

راههای شناخت احکام
مکلف برای شناخت احکام دین و عمل به آنها سه راه دارد:
۱. اجتهاد
اجتهاد یعنی استنباط و استخراج احکام شرعی و قوانین الهی از مدارک و منابع قطعی که نزد فقهای اسلام مقرر و ثابت شده است.
۲. احتیاط
احتیاط یعنی عمل کردن به طوری که مطمئن شود وظیفهی شرعی خود را انجام
داده است، مثلاً کاری را که بعضی از مجتهدین حرام میدانند و بعضی دیگر
حـرام نمیدانند به جا نیاورد و کاری را که بعضی واجب میدانند و بعضی دیگر
واجب نمیدانند، انجام دهد.
۳. تقلید
تقلید یعنی در احکام دین به مجتهد جامعالشرائط مراجعه کردن، و به عبارت دیگر بر طبق تشخیص و فتوای او اعمال شرعی را به جا آوردن.
توجه:


http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif

تقلید، علاوه بر این که ادلهی لفظی دارد، عقل نیز حکم میکند که شخص ناآگاه به احکام دین باید به مجتهد جامع الشرائط مراجعه کند.


http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif

مکلف اگر در احکام دین مجتهد نیست باید از کسی که مجتهد است تقلید کند و یا به احتیاط رفتار نماید.


http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif

از آن جایی که عمل به احتیاط مستلزم شناسایی موارد و چگونگی احتیاط و صرف
وقت بیشتر است، بهتر آن است که مکلف در احکام دین از مجتهد جامع الشرائط
تقلید کند.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif

تقلید بر کسی واجب است که واجد سه شرط باشد:
۱. مکلف باشد.
۲. مجتهد نباشد.
۳. محتاط نباشد.
 


*

اقسام تقلید
تقلید از یک نظر بر دو قسم است:
۱. ابتدایی: (یعنی تقلید کردن از مجتهد مرده بدون آن که قبلاً در زمان حیات وی از او تقلیدکرده باشد) که بنا به احتیاط(واجب) جایز نیست.
۲. بقایی: (یعنی باقی بودن بر تقلید از مجتهد مردهیی
که در زمان حیات وی از او تقلید کرده است) که در همهی مسایل حتی در مسایلی
که تا کنون مکلف به آنها عمل نکرده جایز و مجزی است.
توجه:


http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif

در تقلید بقایی، فرقی نیست بین آن که مجتهد میت، اعلم باشد یا نباشد، در
هر صورت جایز است، ولی سزاوار است که احتیاط در بقا بر تقلید میت اعلم ترک
نشود.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif

تقلید ابتدایی از مجتهد میت یا بقا بر تقلید او و حدود آن، باید به تقلید
از مجتهد زنده و بنابر احتیاط واجب اعلم باشد. بلی در صورتی که جواز بقا بر
تقلید میت، مورد اتفاق فقهای عصر حاضر باشد اجازه از اعلم واجب نیست.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif

افرادی که در زمان حیات مجتهد جامعالشرائط غیر بالغ بودهاند ولی به نحو
صحیح از او تقلید کردهاند، میتوانند بعد از فوت آن مجتهد همچنان بر تقلید
وی باقی بمانند.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif

شخصی که از مجتهدی تقلید میکرده و بعد از فوت او در بعضی از مسایل از
مجتهد دیگری تقلید کرده است و این مجتهد نیز وفات نموده، میتواند مانند
گذشته بر تقلید از مجتهد اول در مسایلی که از او عدول نکرده باقی بماند،
همچنان که مخیّر است در مسایلی که عدول نموده بر فتوای مجتهد دوم باقی
بماند و یا به مجتهد زنده عدول کند.


*

اعمال بدون تقلید
اعمال افرادی که تقلید نمیکنند یا تقلید صحیح ندارند در صورتی محکوم به صحت است که:
۱. موافق احتیاط باشد.
۲. یا مطابق واقع باشد.
۳. یا مطابق با نظر مجتهدی باشد که وظیفه دارند از او تقلید کنند.
 


*

شرایط مرجع تقلید
توجه:


http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif

از کسی باید تقلید کرد که شرایط آن را داشته باشد:
۱. مرد باشد.
۲. بالغ باشد.
۳. عاقل باشد.
۴. شیعهی ۱۲ امامی باشد.
۵. حلال زاده باشد.
۶. بنابر احتیاط (واجب) زنده باشد.
۷. عادل باشد.
۸. با توجه به حساسیت و اهمیت منصب مرجعیت در فتوا، بنابر احتیاط واجب، قدرت تسلط بر نفس سرکش را داشته و حرص به دنیا نداشته باشد.
۹. مجتهد باشد.
۱۰. بنابر احتیاط واجب اعلم باشد.

۷. عادل باشد
۱. عدالت عبارت از حالت نفسانی است که باعث میشود انسان همیشه تقوایی
داشته باشد که مانع از ترک واجبات یا انجام محرمات شرعی بشود.
۲. عادل کسی است که عدالت داشته باشد، و به عبارت دیگر کسی است که
پرهیزکاری او به حدی رسیده باشد که از روی عمد مرتکب گناه (ترک واجب یا
انجام حرام) نشود.
۳. برای اثبات و احراز عدالت، حسن ظاهر کافی است.

۹. مجتهد باشد
الف) اجتهاد از یک نظر بر دو قسم است:
۱. اجتهاد مطلق: اجتهادی را گویند که صاحب آن در تمام ابواب فقهی دارای
فتوا و نظر اجتهادی است. صاحب اجتهاد مطلق را «مجتهد مطلق» نامند.
۲. اجتهاد متجزی: به اجتهادی گفته میشود که صاحب آن در برخی از ابواب
فقهی، مثل نماز و روزه دارای فتوا و نظر اجتهادی است. صاحب اجتهاد تجزی را
«مجتهد متجزی» میگویند.
ب) فتوای مجتهد مطلق برای خودش حجت است و دیگران هم
میتوانند از او تقلید کنند، و همچنین فتوای مجتهد متجزی،گرچه احتیاط مستحب
در ترک تقلید از مجتهد متجزی است. 

۱۰. بنا بر احتیاط واجب اعلم باشد
۱. اعلم یعنی کسی که بر استنباط احکام دین تواناتر باشد، و به عبارت دیگر
کسی است که نسبت به سایر مراجع، قدرت بیشتری بر شناخت احکام الهی داشته
باشد و بهتر بتواند احکام شرعیه را از ادله، استنباط کند، و همچنین نسبت به
اوضاع زمان خود به مقداری که در تشخیص موضوعات احکام و ابراز نظر فقهی
مؤثر است آگاهتر باشد.
۲. دلیل وجوب تقلید از اعلم، بنای عقلا و حکم عقل است.
۳. وجوب تقلید از اعلم بنا به احتیاط واجب در مسایلی است که فتوای اعلم با فتوای غیر اعلم اختلاف دارد.
۴. به صرف احتمال عدم وجود شرایط معتبر در اعلم، جایز نیست بنا به احتیاط واجب در مسایل مورد اختلاف از غیر اعلم تقلید کرد.

چند نکته در ارتباط با شرایط مرجع تقلید

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif

در صحت تقلید از مجتهد جامع الشرائط، تصدی مرجعیت یا داشتن رسالهی عملیه
شرط نیست، لذا اگر برای مکلف ثابت شود مجتهدی که متصدی مقام مرجعیت نبوده و
رسالهی عملیه هم ندارد جامعالشرائط است میتواند از او تقلید کند.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif

در تقلید از مجتهد جامعالشرائط شرط نیست که مجتهد اهل کشور مکلف و یا ساکن در محل سکونت او باشد.


http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif

پدران و مادران وظیفه دارند فرزندان تازه به سن تکلیف رسیدهی خود را که
باید مرجع تقلیدی انتخاب کنند و به خاطر دشوار بودن درک مسألهی تقلید
نمیتوانند به تنهایی وظیفهی شرعی خود را در این باره تشخیص دهند، ارشاد و
راهنمایی نمایند.

*

تبعیض در تقلید
۱. تبعیض در تقلید یعنی تقلید را قسمت قسمت کردن و در هر قسمت از احکام، از مجتهد آن قسمت تقلید کردن.
۲. مقلد میتواند هر قسمت از احکام شرعی را از مجتهدی که در آن قسمت تبحر
و مهارت بیشتری دارد تقلید کند، مثلاً عبادات را از مجتهدی و معاملات را
از مجتهد دیگری تقلید نماید یا احکام فردی را از یکی و احکام اجتماعی و
سیاسی و اقتصادی را از دیگری تقلید کند، بلکه اگر اعلمیت هر یک از مجتهدین
در مسایلی که مکلف بنا دارد در آن مسایل از او تقلید کند محرز شود، بنا بر
احتیاط (واجب)، تبعیض در تقلید در صورت اختلاف فتوا در مسایل مورد نیاز
مقلد واجب است.
 


*

راههای شناخت مجتهد جامعالشرائط
از دو راه میتوان مجتهد حایز شرایط را شناخت:
۱. اطمینان، چه از راه شهرت فراگیر میان مردم و چه از راه تجربهی شخصی و چه از راه دیگر.
۲. شهادت دو نفر عادل از اهل خبره، هر چند موجب اطمینان نشود.
توجه:


http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif

اگر بینهی شرعی (مثل شهادت دو نفر عادل و اهل خبره) بر صلاحیت و
جامعالشرائط بودن مجتهدی اقامه شود، تا زمانی که بینهی شرعی دیگری که
معارض آن باشد پیدا نشود، آن بینه حجت شرعی است و به آن اعتماد میشود، اگر
چه موجب حصول اطمینان نباشد، و در این صورت جستجو از بینهی معارض و احراز
عدم وجود آن لازم نیست.


*

راههای به دست آوردن فتوای مجتهد
راههای دستیابی به فتوای مجتهد
۱. شنیدن از خود مجتهد.
۲. شنیدن از دو یا یک نفر عادل.
۳. شنیدن از یک نفر مورد اطمینان.
۴. دیدن در رسالهی مجتهد در صورتی که رسالهی وی مصون از اشتباه باشد.

  • علی

    علی

    • ۱۳۹۷/۰۱/۱۴ - ۱۵:۳۹:۵۵

    خیلی مطالب خوبی بود ممنون

    پاسخ مدیر (ALIRSA96 ):   خواهش